Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

گزارش پنجاهمین جلسه کافه داستان به قلم فیروزه آدابی

توسطehsan.rezaei 3 سالقبلبدون دیدگاه
خانه  /  گزارش ها  /  گزارش پنجاهمین جلسه کافه داستان به قلم فیروزه آدابی

به نام خدا

گزارش این هفته کافه داستان را می‌خوانید به قلم فیروزه آدابی (کافه داستانی جدید) و با مقدمه ای از بنده احسان رضایی که در خدمتتون هستم. این مقدمه از آن رو نگاشته شد که نیاز دیدم گوشزد نمایم بنده با کمترین تغیررات ممکن و چه بسی بدون کوچکترین اصلاحی چه در فرم و چه در محتوی، متن دستنویس شده خانم آدابی را تنها تایپ و منتشر می‌نمایم. باشد مورد مقبول بیافتد.

بسمه تعالی

گزارش کافه داستان

به تاریخ: ۲۰/۰۹/۹۳

ساعت شروع: ۳۵/۱۳

اعضای گروه: آ. عباسپور – نسترن – احسان – فیروزه – ستاره

موضوع: بررسی مکتب اگزیستانسیالیست

شرح جلسه: در ابتدای جلسه، نسترن راجع به موضوع این‌طور شروع کرد:

  • اگزیستانسیالیست‌ها در باره وجود و ماهیت صحبت می‌کنند. بحث اصلی آن‌ها وجود و ماهیت است، یعنی اول انسان بوجود آمده و بعد تلاش برای خوب شدن را آغاز کرده. انسان در حقیقت ماهیت خود را خود بدست آورده. به قول کمینز:

” آدمی رازی از آن دست است که دیگر تکرار نخواهد شد ”

ما در زبان و ادبیات فارسی هم مثال‌های خوبی از مکتب اگزیستانسیالیست داریم. مثلا مثنوی                                    معنوی و … . در فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم، اگزیست‌ها جای سورئال‌ها را می‌گیرند. اگر بخواهیم  به انواع اگزیست‌ها اشاره کنیم: ۱) اگزیست مسیحی

۲) اگزیست بی‌خدا

اگزیست‌‌ها را با ژان پل سارتر می‌شناسند و مارتین هایدگر که جزو اگزیست‌های بی خداست. در حقیقت ژان پل سارتر جزو وجودگرایان است که معتقد است انسان می‌تواند از وجود خودش خارج شود و همواره درحال تغیر باشد.                                                                   دراینجا آ. عباسپور، به تفاوت بین پوچی اگزیست‌ها اشاره کردند. نهیلیسم زیربنای تمام مکاتب است، خاصیت روانی دارد و بعنوان ملات و زیرساخت محسوب می‌شود. سارتر معتقد است انسان با پوچی و ناامیدی به این جهان می‌آید اما قابلیت ان را دارد که تکامل یابد.

در ادامه نسترن می‌گوید: موجودات دو نوع‌اند: لنفسه: که به تکامل می‌رسند

لغیره: که می‌گوید خود را از قید دیگران آزاد کنیم

سه فاکتور مهم اگزیست‌ها: ۱) تقدم وجود بر ماهیت

۲) اضطراب و دلهره، که باعث انسان سازی می‌شود

۳) مسئول بودن انسان برای کسب تحقق ماهیت انسان

هایدگر می‌گوید: انسان تصادفی به این جهان افتاده و شعار آن این است:

” من هستم چون فکر می‌کنم ”

بر خلاف دکارت می|گوید: ” من فکر می‌کنم پس هستم ”

در این جلسه در ادامه احسان به کتاب‌های “سارتر” اشاره کرد، کتاب‌هایی مثل: کودکی یک مدیر، تهوع، دست‌های آلوده، که سارتر بخاطر این اثر جایزه نوبل را گرفت.

نسترن اضافه می‌کند: انسان اتفاقی پرتاب شده و به همین‌خاطر است دچار اضطراب شده.

آ. عباسپور در ادامه هم به آلبر کامو اشاره کرد و کتاب ارزشمند “افسانه سیزییر” و اینکه “کامو” خودش را جزو اگزیست‌ها می‌داند و اینکه این جمله بسیار زیبا را می‌شود سرلوحه کار قرار داد:   ” اگر یک فلج اطفال، قهرمان دومیدانی نشود من او را مقصر می‌دانم .”

در این مرحله همه بچه‌ها شرکت کردند:

  • عباسپور: داستایوسکی، اگزیست است.
  • نسترن: تولستوی، اگزیست نیست.
  • عباسپور: اما مرگ ایوان ایلیچ، اگزیست هست.
  • احسان: تایید حرف‌های عباسپور.

آقای عباسپور ادامه می‌دهد: “هایدگر”، بزرگترین انسان قرن بیستم است. یک فیلسوف بزرگ که اندیشه‌های آن در تفکر ملاصدرا هم دیده می‌شود.

نسترن: به داستایوسکی اشاره می‌کند که مسئله وجود را مطرح می‌کند و اینکه، ” فکر مرگ از خود مرگ بدتر است. ”

آ. عباسپور: از قول هایدگر می‌گوید: بیچاره‌ترین انسان، کسی است که دنیایی ندارد.

نسترن ادامه می‌دهد: انسان سه مرحله دارد: ۱) انسان دون ژوانی

۲) انسان ازدواج

۳) انسان با ایمان

“و من با خودم، خودم را سبط می‌دهم هر انسانی در مقابل همه انسان‌ها…”

آ. عباسپور ادامه می‌دهد: نمایشنامه انسان و خدا و مباحثه‌ی آن

و نسترن می‌گوید: فیلسوف دو نوع داریم: فیلسوف قاره‌ای

فیلسوف غیر قاره ای

کسانی که خدارا نفی می‌کنند در اول خیلی به خدا معتقد بودند.

آ. عباسپور توضیح می‌دهد: “هایدگر” فلسفه‌ای شاعرانه دارد و اگزیست‌ها مطرح می‌کنند که ما در مقابل هر عملی مسئولیم. “هابر ماس” می‌گوید: زندگی امروز، یک زندگی عقل زده است.

نسترن اضافه می‌کند: “سارتر” ادبیات متعهد را مطرح می‌کند. انسان می‌تواند خودش را بسازد. و اشاره می‌کند به نمایشنامه “گوشه نشینان آلتونا”

آ. عباسپور می‌گوید: ابراهیم در آتش (شاملو)، اگزیستالیستی است.

احسان هم اضافه می‌کند: مکتب اگزیست حس گاومانیستی” زیادی دارد.

بخش دوم:

  • خواندن قصه‌ها و شعرهای بچه‌ها و اظهار نظر:
  • احسان: داستانی از مستور خواند و بعد یک داستان نوشته خودش
  • ستاره یک شعر (سروده خودش)
  • آ. عباسپور: داستانی نوشته خودش. (میل مبهم گناه)

نظرها:

الف) آ. عباسپور از داستان احسان تعریف کرد و مقطه قوت آن را درگیری مناسب “راوی با شخصیت داستانی” دانست.

ب) آ. عباسپور: شعر ستاره را شعر خوبی دانست با قالب‌های شعری مناسب.

در پایان موضوع هفته بعد مشخص شد:

مکتب “مدرنیسم”

والسلام

تنظیم کننده گزارش:

فیروزه آدابی

دسته بندی:
  گزارش ها
این مطلب اشتراک گذاری شده 0 زمان ها
 000
درباره

 ehsan.rezaei

  (933 مقالات)

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.