Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

مکتب های ادبی- بخش دوم

توسطehsan.rezaei 2 سالقبلبدون دیدگاه
خانه  /  مقالات  /  مؤلفین داخلی  /  مکتب های ادبی- بخش دوم

 

قبل از پرداختن به بخش مکتب‌ها که اصولا با مکتب کلاسیک شروع می‌شود. باید یک دورنمایی از اوضاع تاریخی-فرهنگی اروپای قبل از کلاسیسم داشته باشیم.

اروپای عصر باستان شامل تمدن‌های یونان و روم و تاثیر آن بر سراسر اروپا و جهان است. در این دوره هومر شاعر حماسه‌سرای یونان باستان را داریم. اثر ماندگار او ایلیاد و ادیسه است، که ارزش و جایگاه خاصی در ادبیات جهان دارد.

قرون وسطی با سقوط امپراطوری روم آغاز می‌شود. در این دوران کلیسا نقش اساسی داشت. و دین به‌عنوان یک مکتب کلی بر کل جامعه سلطه داشت. روحانیون مسیحی اختیار حکومت را در دست گرفتند. و به گفته رضا سید حسینی اولین تماس با فرهنگ و ادب یونان قدیم در این دوران صورت گرفت. رشد ادبیات از قرن یازدهم شروع شد و تا قرن سیزدهم پیشرفت زیادی داشت. زبان‌های ملی کاربرد پیدا کردند.

از قرن چهاردهم دوره رنسانس آغاز می‌شود. در این دوره به مطالعه وسیع متون یونانی و لاتینی می‌پردازند. حکومت‌ها از نظر سیاسی مستقل‌تر می‌شوند از کلیسا. تحول و تفکرات چشم‌گیری در دوره رنسانس اتفاق افتاد. در این دوره کشف‌های علمی زیادی انجام شد. یکی از مهم‌ترین این کشف‌ها، صنعت چاب بود. در این دوره آزادی اندیشهف رشد ذوق زیبایی، بیان اومانیستی شکل گرفت.

نهضت اومانیسم در دوره رنسانس شکل گرفت. اومانیسم پرداختان به انسان است. در نتیجه نفی کلیسا و شک در آمیزه‌های آن است. در این دوره به ستایش از انسان، عقل، آزادی می‌پردازند. کلیساتا ان زمان همه چیز را محدود به خدا کرده بود. تمدن یونان و روم مورد علاقه اومانیست‌ها بود.

نویسندگان معروف این دوره (با توجه به معرفی دکتر شمیسا در کتابش): دانته، پترارک، بوکاچیو، ماکیاولی در ایتالیا، اراسموس در هلند، مونتنی، رابله و شاعران گروه پلئیاد در فرانسه، لوپه ده وگاه و سروانتس در اسپانیا، سرتوماس مور، ادموند اسپنسر، سر فیلیپ سیدنی، شکسپیر، سر فرانسیس بیکن در انگلستان.

 

دوره باروک از پایان قرن ۱۶ میلادی شروع شد. این کلمه در رشته‌های مختلف اعم از معماری و مجسمه‌سازی و ادبیات و سینما و موسیقی و نقاشی به‌کار می‌رود. باروک مبهم و غیرعادی است. درواقع سبک عجیب و غریب است. باروک تا قرن ۱۸ادامه داشت. نقاشان باروک برای نقاشی‌های کلیسایی از مدل‌ها واقعی استفاده می‌کردند. در معماری باروک دو چیز مدنظر بود ایجاد فضاهای مناسب برای زندگی و ایجاد مکان‌های کوچک برای تفکر. در مجسمه‌سازی مجسمه‌های غول‌پیکر به وجود می‌آوردند تا مردم را جذب کنند. در مجسمه‌ها عناصر مثل شجاعت و مبارزه با غرور وجود داشت. در موسیقی شور و تنوع و بروز تمایلات فردی و رمانتیک بود. در شعر و نثر وجود استعاره‌ها مثل وجود قوس‌ها در معماری است. ظاهر و تناسخ دو مشخصه سبک ادبی باروک است. مهم‌ترین خصوصیات موجود در باروک زودگذری و ناپایداری است. لفلین ـ محقق آلمانی ـ در اثر خود به نام «پشت و رو» عنصر تظاهر باروکی را به خوبی مطرح می‌کند و می‌گوید:

 

 

 

«آن‌چه ما واقعیت می‌شماریم شاید وهم و خیال است اما چه کسی می‌داند آن‌چه را که ما وهم و خیال می‌شماریم واقعیت نباشد… شاید وجود ما همان‌سان قابل پشت و رو شدن است که در شعر باروک می‌بینیم.» در کل ادبیات باروک به خودش می‌پردازد. رضا سید حسینی در کتابش مکتب‌های ادبی برای نمونه آوردن، مقاله ژان روسه از تاریخ ادبیات جهان پلئیاد نقل می‌کند. که خواندنش بسیار مفید است.

یک نمونه از آثار باروک را از کتاب رضا سیدحسینی برای شما انتخاب کردیم. شعر حباب اثر ریچارد کراشه:

کره، نه از شیشه

بلکه فراتر از شیشه درخشان

فراتر از شیشه شکننده

فراتر از شیشه کدر

من وهم کوتاهی هستم از باد

من گلم، اما کل هوا

ستاره‌ام، اما از آب دریا

بازی زرین طبیعت

افسانه سرگردان و رویای کوتاه

قطره‌ام، اما پرشکوه‌تر

گل و لایم، اما خوشبخت‌تر

سرگردانم و جست‌وخیزکنان

من مجموعه‌ای از رنگ‌هایم

از برف‌ها و از گل‌ها

از آب‌ها و هوا و آتش‌ها

پرنقش و نگار و جواهرنشان و زرین

من…آه، من هیچ نیستم

دکتر شمیسا در کتابش از سبک گروتسک هم در دوره رنسانس صحبت کرده است. کوتاه اینکه گروتسک هم در ادبیات و هم در معماری و نقاشی مرسوم بود. و تا قرن ۱۸ دوام یافت. گروتسک به معنی عجیب و غریب است و ترس و خنده و وحشت و مسخره باهم درآمیخته است.

در بخش بعد به مکتب کلاسیسم می‌پردازیم.

منابع استفاده شده مکتب‌های ادبی دکتر شمیسا و سیدرضا حسینی است که در خود متن هرجا به نقل از این کتاب‌ها بود عنوان شده است.

دسته بندی ها:
  مؤلفین داخلی, مقالات
این مطلب اشتراک گذاری شده 0 زمان ها
 000
درباره

 ehsan.rezaei

  (931 مقالات)

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.