خانه / معرفي كتاب / معرفی مجموعه داستان والس وسط شعله های آتش به قلم کیانوش کیارس
IMG_20170711_231030

معرفی مجموعه داستان والس وسط شعله های آتش به قلم کیانوش کیارس

مجموعه داستان “والس وسط  شعله های آتش” نوشته سرکار خانم دل آرا فریدیان، شامل  بیست و دو داستان کوتاه است. روایت‌هایی  با  محوریت  زن و ایجاد موقعیت‌های خاص داستانی، مخاطب را ترغیب به مطالعه این  مجموعه داستان می‌کند.

اولین داستان این مجموعه به نام ” سوپر وقت ” داستان مرد جوان شاعری را روایت می‌کند که تامین معاش، وقتی برای  سرودن  شعر، برای او نمی‌گذارد . ولی بر اثر اتفاقی راهی پیدا می‌کند.

داستان با این جمله شروع می‌شود “اگر بهداد شمس ساعت یازده شب بیستم فروردین……..” و  مخاطب علاقمند رابا خود همراه می‌کند.

“والس وسط شعله های آتش” که نام کتاب برگرفته از آن است، روایت  زن نقاشی است. داستان با صحنه آتش سوزی آتلیه که در زمین خانه است  شروع می‌شود ، و در نهایت مخاطب می‌فهمد مسئول  آتش افروزی، همسر زن نقاش است و ……

” صحنه آخر” داستان زنی است که به بیماری لاعلاجی  در سنین میانسالی مبتلا شده. پس فکر می‌کند وقت آن است  تا  تصمیم مهمی  بگیرد.

“انگار نمی‌دیدی ماریا” مخاطب را با فرا داستانی روبرو می‌کند که شاید کلیشه و تکراری بنظر بیاید ولی نویسنده با ایجاد موقعیت های طنز، فضایی انتقادی اجتماعی را بوجود می‌آورد.

“قلبم را هدیه نده” روایت دختر جوانیست که بعد از تصادف منجر به ایست قلبی، آمادگی اهدا عضو  را دارد. ولی پزشکان در مورد اعلام  مرگ  قطعی او  اتفاق نظر ندارند. و همین تضاد نظر پزشکان،  کشمکش های داستانی خوبی ایجاد می‌کند.

“مجتمع مهرگان” داستان زندگی مدرن و  آپارتمان نشینی است.  روابط افراد و همزیستی مسالمت آمیز و گاه پر از تنش آنها که  با زیر لایه‌های طنز روایت می شود، بستری مناسب برای ایجاد موقعیت داستانی بوجود می‌آورد .

“انفلوانزای گرگی” روایتی تمثیلی با مخاطب خاموش است. اطلاعات بصورت قطره چکانی  به خواننده  منتقل می‌شود . رویکرد داستان به معضل زیاد خواهی  و طمع در جامعه‌ایی کوچک و روستایی می‌پردازد.

“شما قضاوت کنید” داستان در مورد خانم دکتریست که در کمیسیون  پزشکی قانونی، باید بین حقیقت و سازش یکی را انتخاب کند. او باید رای نهایی برای متهم یا بیگناه بودن فردی که در اتفاقی باعث معلولیت فرد دیگر شده است را تعیین و اعلام کند. ولی او میان همراهی با همکاران و یا تکروی در برابر  اعلام حقیقت سر در گم مانده  و…..

“همه موج ها به ساحل می رسند” روایتی زنانه است که مخاطب در میان دیالوگ‌های شخصیت زن و مرد داستان، به اختلافات بنیادی آن‌ها  پی می‌برد.

“هانیا” روایت  عشق شاگرد به استاد است. داستانی که با تکیه به اختلاف سن و نداشتن تفاهم و نگاهی به روابط زن جوان و مرد میانسال در قالبی انتقادی به یکی از معضلات شایع در جوامع بشری اشاره می‌کند.

در تمام داستان‌های این مجموعه، مخاطب با زنانی برخورد می‌کند که خیلی برایش آشناست و  تا به انجا پیش می‌رود که با آن‌ها همذات پنداری می‌کند.

“ققنوس” روایتی از عدم تفاهم زوج میانسالی ست  که در دو دنیای جدا از هم  زندگی می‌کنند. راوی دختری دانشجو و تنها فرزند خانواده ست، او که بیطرفانه داستان را روایت می‌کند مخاطب را با عدم تجانس و تفاهم مادر و پدر خود آشنا می کند.

“اشکیل” داستانیست که باورهای خرافی را به چالش می کشد، داستان در  یک صحنه روستایی شروع می‌شود. زنی جوان و بیمار باید از میان راه‌های صعب العبور  به درمانگاه رسانده شود. وقتی دکتر، زن جوان را معاینه می‌کند  صحنه ایجاد شده مخاطب را با یک  باور عجیب روبرو می کند.

داستان اشکیل یکی از بهترین ‌های این مجموعه ست.

“لبخند ایتالیایی” داستان طنز موقعیت است. شخصیت داستان زنی ست  که محل کارش نزدیک یک رستوران گران قیمت است و او که هرگز فکر نمی‌کرده روزی بتواند در این رستوران غذا بخورد بر اثر اتفاقی به وسیله مدیر به ناهار دعوت می شود…..

“این بار با باران می آیم ” داستانی با روایت  شگفت است که به تسلسل و توالد درداستان می‌پردازد . اغلب آدم‌ها  آرزو دارند بعد از مرگ بار دیگر در کالبد جدیدی متولد شوند. نویسنده با توصیف  نمادین و با ایجاد این رویداد،  مخاطب را با حقیقت مهمی مواجه می‌کند…..

“باز هم تنهایی،باز هم تاریکی” روایت  زن تنهایی ست که بعد از تصادف همسر و نادختری اش بنظر می‌آید دل شکسته و تنها شده زمان داستان، انقلاب پنجاه و هفت است و انقلابیون از ترس و وحشت حکومت نظامی به منازل مردم  پناه می برند. با ورود مردی به خانه زن و ایجاد یک موقعیت جدید بنظر می‌آید  او به آینده امیدوار شده باشد …..

“چه کسی پنج پهلوی را دزدیده” روایتی از در گیری‌های خانوادگی  برای ارث و ماترک متوفی است. راوی  که نوه متوفی ست  با طنزی ظریف ماجرا را  روایت می‌کند .

“بچه افعی” داستانی تمثیلی با روایت سیال ذهن است. حضور جوان دانشجو، شهرستانی که  مجبور به اقامت  در یک شهر بزرگ است. دستمایه خوبی برای به تصویر کشیدن یک

واقعیت اجتماعی مدرن است .

“هیولا ” داستانی تمثیلی با راوی اول شخص است. زنی نیمه شب بیدار می‌شود و همسرش را که سال‌هاست با او زندگی می‌کند  به شکل یک هیولا می‌بیند.  وقتی از وحشت به سرایدار مجتمع و همسایه‌ها متوسل می شود. در کمال  نا باوری می فهمد که فقط او  مرد را هیولا می‌بیند. ولی وقتی دختران کوچکش از خواب بیدار میشوند، آنها هم پدر خود، مرد را، به شکل هیولا می بینند. زن برای حل این مشکل به اداره مرد مراجعه و با خروج او از محل کار، او  به حقیقت مهمی پی می‌برد……

“ستاره و پدرش” داستانی با محوریت کهن الگو انتقام، موقعیتی  بوجود آورده که مخاطب داستان را با خود همراه می‌کند .

“بگو مادر ،قصه بگو” داستانی با  راوی اول شخص، دختر جوانی ست که هنوز از مادر می‌خواهد برایش داستان سیندرلا را تعریف کند و با شخصیت داستان اینهمانی می‌کند ولی در واقع سودای عشق ممنوعه‌ایی  را دارد که به خشونت کشیده می‌شود.

“”جابر علمدار” داستان در مورد عشق‌های زود گذر و احساسی دختر جوانیست که هنوز به شناخت درستی از خود نرسیده ….

“بازگشت داش اسمال” روایتی دیالوگ محور ست که در میان صحبت‌ها با شخصیت راوی که یک لمپن است و طرز زندگی او  بیشتر آشنا می‌شویم .

.

اکثر داستانهای مجموعه‌ رئالیستی هستند که  با رویکرد اجتماعی و  تمثیلی روایت می‌شوند.  در داستان‌ها کنش از توصیف بیشتر است و نشانه‌های ادبیات مینی مالیستی را در این مجموعه داستان می‌بینیم .صنعت ایجاز به خوبی  در داستان‌ها رعایت شده و  نویسنده، مخاطب را  با داستان‌های کوتاه و منسجمی آشنا می‌کند.

داستان های مجموعه والس وسط  شعله های آتش در واقع به نوعی به باورها و اجبارهایی اشاره داردکه جامعه یا خانواده  به زن‌ها و دختران  خود  نا خواسته تحمیل می کنند.

نویسنده با دستاویز قرار دادن  موقعیت‌های داستانی و  به تصویر کشیدن روابط زنان و مردان و  به چالش کشیدن باورهای عامیانه، سعی بر نوعی روشنگری اجتماعی دارد که  با توجه به تجربه زیستی نویسنده، روایتها ملموس و باور پذیر ترشده‌اند. در اغلب داستان‌ها  پزشکی را  در موقعیت‌هایی داستانی می‌بینیم. این مهم بر می‌گردد به تجربیات شغلی  نویسنده محترم که سالها در کسوت طبابت  به همنوعان  خدمت کرده و همزمان تجربه زیستی خوبی هم بدست آورده.

مجموعه داستان پیش رو اولین اثر نویسنده است که به علاقمندان ادبیات نوید حضور نویسنده‌ایی، با قلمی تاثیر گذار و توانا  را می‌دهد.

 

#بیوگرافی_نویسنده_و_منتقدادبی

 

#خانم_کیانوش_کیارس

 

 

متولد سال ۴۲تهران تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد سال ۶۳.

دانش آموخته نقاشی از مدرسه کمال الملک سال ۶۶ . نمایشگاه  نقاشی سال ۶۵

تحصیل در جهاد دانشگاهی طراحی لباس نمایش اثر طراح موزه هنرهای معاصر ۱۳۸۵

آموزش داستان نویسی در کانون ادبیات زیر نظر اقای گودرزی سال ۱۳۸۸.

آموزش داستان نویسی زیر نظر اقای جزینی سال ۱۳۹۰

از سال ۹۳نوشتن نقد کتاب و فیلم در نشریات معتبر. روزنامه ابتکار

روزنامه بهار. هفته نامه کرگدن .

و سایت های اینترنتی.

 

درباره ی احسان رضایی

احسان رضایی

همچنین ببینید

۶۵

مجموعه شعر نویز درحال گفتگوست (علي عرفاني)

کتاب ” نویز درحال گفتگوست ” اثر علی عرفانی در بهار ۹۶ توسط نشر نصیرا ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>