Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

از مدرنیسم تا پست مدرنیسم(مدرنیته تحقق یافته) بخش هجدهم

توسطehsan.rezaei 2 سالقبلبدون دیدگاه
خانه  /  مقالات  /  مؤلفین خارجی  /  از مدرنیسم تا پست مدرنیسم(مدرنیته تحقق یافته) بخش هجدهم

به نام خدا

بحران علم اروپایی و پدیده‌شناسی استعلایی

ادموند هوسرل (۱۸۵۹-۱۹۳۸) آلمانی

متولد مورایا و مبدع پدیده‌شناسی قرن بیستم است که شاید مهم‌ترین واکنش فلسفه اروپایی علیه نگرش علمی افراطی به جهان باشد. هوسرل این دعوی پدیده‌شناسی را پاس می‌دارد که ما می‌بایست به تجربه انضمامی و واقعی انسان به مثابه تحقق راستین مدرنیته و به مثابه علاجی برای طبیعت‌گرایی علمی انسان‌ستیز که مدرنیته را منحرف نموده است بازگردیم. هوسرل با علم جدید، عقل‌گرایی یا بنیان‌گرایی مخالف نبود. او عقیده داشت که فقط پدیده‌شناسی می‌تواند بنیانی برای علم و عقل فراهم آورد. پدیده‌شناسی بعدن توسط هایدگر در جهتی صریحن ضدعلمی و ضدبنیان‌گرایی قرار گرفت. هوسرل پس از این‌که، به علت یهودی بودن، توسط نازی‌ها از تعلیم و تدریس محروم شد به دعوت دانشگاه وین در سال ۱۹۳۵ سخنرانی‌ای تحت عنوان” فلسفه در بحران انسان اروپایی” ایراد نمود که شالوده آخرین اثر ناتمام او یعنی بحران علم اروپایی و پدیده‌شناسی استعلایی قرار گرفت. هوسرل در بخش‌هایی که از این اثر نقل می‌کنیم در تفسیر ریاضی جدید از طبیعت که گالیله فیزیکدان و ستاره‌شناس بزرگ قرن هفدهم مظهر آن بود، وعده انجام نشده تفکر مدرن را مشاهده می‌کند.

{ در عصر رنسانس، انسان اروپایی دچار یک دگرگونی انقلابی می‌شود. با شیوه قرون وسطایی به مقابله برمی‌خیزد و با طرد آن می‌کوشد تا خود را یک‌بار دیگر در آزادی شکل دهد. نمونه مورد تحسین او انسان دوره باستان است.

اگرچه قرن هجدهم اعتقاد به پیشرفت به‌سوی وحدت و دست‌یابی به قلعه‌ی تسخیرناپذیری را که به‌نحو نظری از نسلی به نسل دیگر رشد می‌یافت، حفظ کرد. اما این اعتقاد مدت زیادی نمی‌توانست زنده بماند. عقیده به آرمان فلسفه و روش آم خط هدایت‌کننده‌ی همه‌ی جنبش‌ها از آغاز عصر جدید رو به تزلزل گذارد. اما این تزلزل نه فقط بر اثر علتی خارجی بلکه حاصل اختلاف عظیم میان ناکامی‌های مکرر مابعدالطبیعه و موج بی‌وقفه و همواره فزاینده موفقیت‌های نظری و عملی در علوم تحصلی بود.

پیامدِ ضروری، تغییری ویژه در کل نحوه تفکر بود.

فلسفه کلی به مثابه یک آرمان معین و روش آن سرآغاز را شکل می‌دهد. به عبارت دیگر، این همان سنگ‌بنای اولیه عصر فلسفیِ جدید و کلیه‌ی خطوط تکامل آن است. اما این آرمان به‌جای آنکه بتواند خود را در امر واقع پرورده سازد دچار تجزیه‌ای درونی می‌شود. بنابراین، مسئله آرمان حقیقی فلسفه کلی و روش حقیقی آن اکنون عملن به عمیق‌ترین نیروی محرکه تمامی جنبش‌های تاریخی فلسفی تبدیل شده است.

تمام تاملات اتفاقی حتا فلسفی که از کار فنی به معنای حقیقی آن بازمی‌گردند، همیشه در طبیعت مثالی شده توقف می‌کنند؛ آن‌ها هیچ‌گاه به نحو ریشه‌ای تامل نمی‌کنند، و به این هدف نهایی بازنمی‌گردند که از آغاز بنا بود علم جدید، همراه با هندسه‌ای لاینفک از آن، و روییده از حیات ماقبل علمی و جهان پیرامونی آن به آن خدمت کند. هدفی که بالضروره در این حیات ماقبل علمی نهفته و به جهان زندگی آن وابسته بود. انسان که در این جهان زندگی می‌کند، تمامی سوالات عملی و نظری خود را فقط می‌تواند از آن بپرسد و در نظریه‌هایش فقط می‌تواند به آن و به افق‌های باز و بی‌پایان اشیای ناشناخته‌ی آن رجوع کند.

طبیعت در وجود حقیقی فی نفسه‌اش ریاضی است. ریاضیات محض فضا- زمان، با بداهتی یقینی، شناختی نسبت به مجموعه‌ای از قوانین این حقیقت فی‌نفسه فراهم می‌کند که به نحو نامشروط و کلی معتبراند. بالنسبه به صورت فضایی- زمانی طبیعت، ما صاحب قوه‌ی نظری شناخت قطعی وجود فی‌نفسه‌ی حقیقی، به مثابه وجود مثالی ریاضی هستیم. بنابراین خودِ صورت فضایی- زمانی فطری ما است.}

‌ ترجمه کامران ساسانی

منبع: کتاب از مدرنیسم تا پست مدرنیسم

لارنس کِهون استاد فلسفه در دانشگاه بوستون و نویسنده کتاب‌های معضل مدرنیته و غایات فلسفه

ویراستار فارسی  عبدالکریم رشیدیان

نشرنی

 

دسته بندی ها:
  مؤلفین خارجی, مقالات
این مطلب اشتراک گذاری شده 0 زمان ها
 000
درباره

 ehsan.rezaei

  (931 مقالات)

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.