Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

از مدرنیسم تا پست مدرنیسم(مدرنیته تحقق یافته)- بخش پانزدهم

توسطehsan.rezaei 3 سالقبل1 دیدگاه
خانه  /  مقالات  /  از مدرنیسم تا پست مدرنیسم(مدرنیته تحقق یافته)- بخش پانزدهم

به نام خدا

به‌سوی یک معماری جدید

لو کوربوزیه ( ۱۸۸۷-۱۹۶۵) سوییسی

شارل- ادوارد ژانره آ.ک.آ.لو کوربوزیه، معمار سوییسی، که مجموعه مقالاتش در نشریات به‌نام به‌وسی یک معماری شاید مهم‌ترین کتاب قرن در زمینه‌ی معماری باشد. او وظیفه بنیادی نسل خویش را تفکر مجدد درباره معنای معماری برای عصر جدید تکنولوژیک و از نظر اجتماعی مساوات‌طلب می داند. زینت‌زدایی و سادگی هندسی نه فقط کارایی دارد، بلکه حقیقت یک ساختمان را به‌گونه ای عریان و ماهوی فاش می‌کنند. سبک معماری او بر نگرشی از جامعه آینده استوار بود که به ماهیت صنعتی خویش وفادار باشد.

{ زیباشناسیِ مهندس و معماری دو چیزند که همراه یکدیگر گام برمی‌دارند و یکی از دیگری ناشی می‌شود: یکی از آن‌ها اکنون در اوج کمال خویش است، و دیگری در وضعیت قهقراییِ ناخوشایندی به‌سر می‌برد. مهندس، با الهام از قانون اقتصاد و تحت هدایت محاسبه‌ی ریاضی ما را با قانون کلی هماهنگ می کند. او به هماهنگی دست می‌یابد. معمار، با اراستن فرم‌هایش نظمی را تحقق می بخشد که آفریده محض ذهن اوست، او با صُوَر و اَشکال حواس ما را به شدت متاثر و عواطف تجسمی را بیدار می‌کند. با روابطی که می‌آفریند پژواک های عمیقی را در ما برمی‌انگیزد و معیار نظمی را به ما می دهد که احساس می‌کنیم با نظم جهان ما هماهنگ است، او جنبش‌های گوناگون قلب و فهم ما را تعیین می کند آن‌گاه است که ما حس زیبایی را تجربه می کنیم.

سه تذکر به معماران

توده

چشمان ما ساخته شده‌اند تا ما را به دیدن فرم ها در روشنایی قادر سازند. صور اولیه صوری زیبا هستند زیرا به روشنی درک می‌شوند. معماران امروز دیگر به چنین صور ساده‌ای دست نمی‌یابند.

سطح

توده در سطح خود محصور شده است، سطحی که مطابق با خطوط هدایت‌کننده و زاینده‌ی توده تقسیم می شود و این است که به توده تفرداش را می بخشد. مسائل بزرگ ساختمان سازی مدرن باید ره حلی هندسی داشته باشد.

نقشه

نقشه زاینده است. بدون یک نقشه شما گرفتار بی نظمی و خودسری هستید. نقشه در خودش جوهره‌ی احساس را نهفته دارد.

خطوط تنظیم‌کننده

عناصری اجتناب‌ناپذیر در معماری. ضرورتی برای نظم، خط تنظیم کننده تضمینی است در مقابل خودسری، این خط موجب رضایت فهم می شود.

چشمانی که نمی بینند

خطوط مسافرتی

عصر بزرگی آغاز شده است. رسم و عادت معماری را دچار خفقان کرده است. سبک ها دروغی بیش نیستند. سبک وحدتِ اصل است که به همه کارهای یک عصر روح می بخشد، محصولی از حالت ذهنی است که خصلت ویژه خود را داراست.

هواپیماها

هواپیما محصول گزینش دقیق است. درس هواپیما در منطقی قرار دارد که بر طرح مسئله و تحقق آن حاکم است.

اتومبیل‌ها

هدف ما باید تثبیت معیارها برای مواجه با مسئله‌ی کمال باشد. پارتنون محصولی است از گزینش اعمال‌شده در مورد یک معمار. معماری هماهنگ با معیارها عمل می‌کند.

معماری یا انقلاب

در هر حوزه ای از صنعت، مسائل جدیدی مطرح شده و ابزارهای جدیدی که قادر به حل آن‌ها هستند خلق شده است. اگر این واقعیت در مقابل گذشته قرار داده شود آن‌گاه با انقلاب روبه‌رواید.

ماشین جامعه، کاملا خلاص از دنده، میان یک بهبودی بااهمیتی تاریخی و یک فاجعه نوسان می‌کند.

معماری بازی استادانه، صحیح و باشکوه توده‌هایی است که در روشنایی با یکدیگر جمع می‌شوند.

نقشه زاینده است. نقشه اساس کار است. بدون نقشه نه عظمت هدف و بیان وجود دارد نه ضرباهنگ، نه توده، نه انسجام. نقشه فعال ترین تخیل را می طلبد و جدیترین انضباط.

ما در دوره‌ای از بازسازی و تطبیق با شرایط اجتماعی و اقتصادی جدید زندگی می‌کنیم. با عبور از این دماغه افق‌های جدید پیش روی ما خط بزرگ سنت را فقط از طریق تجدیدنظر کامل در روش‌های رایج و تثبیت شالوده‌ی جدیدی برای ساختمان که بر منطق استوار باشد بازخواهند یافت.

ما باید نقشه، یعنی کلید این تحول را مطالعه کنیم.

‌ ترجمه عبدالکریم رشیدیان

منبع: کتاب از مدرنیسم تا پست مدرنیسم

لارنس کِهون استاد فلسفه در دانشگاه بوستون و نویسنده کتاب‌های معضل مدرنیته و غایات فلسفه

ویراستار فارسی  عبدالکریم رشیدیان

نشرنی

 

دسته بندی:
  مقالات
این مطلب اشتراک گذاری شده 0 زمان ها
 000
درباره

 ehsan.rezaei

  (933 مقالات)

یک دیدگاه

  • ali bahar says:

    میدانی دوست بزرگوارم مفهوم پست مدرنیسم علیرغم استفاده مکرر در مفاهیم ومقوله های متفاوت هنری هنوز هم قفلی ناگشوده است ….خواستم حداقل اشاره ای به این جریان تاثیر گذار در جهان معاصر کرده باشم اگر که مقبول افتد …. پست مدرن جریان فکری فلسفی ست که مشخصه اصلی آن طرد کم و بیش صریح سنت عقل گرایانه عصر روشنگری ،جدایی گفتمان های نظری از هرگونه آزمون تجربی است ….به عبارتی نوعی نسبیت گرایی شناخت شناسانه و فرهنگی است که علم را نیز قسمی ازروایت فرعی اسطوره و خیال می داند مثل این همه خیال که ما را احاطه کرده که به تعبیری علم نیز به تعریف روشنی از حقیقت نمی رسد چون مظاهر بیشمار عصر پهلوانی که اگوست کنت می گوید….دیگر اینکه از جمله استعاره های دیگر پست مدرنیسم اینکه ….هیچ چیز مسلم نیست….هیچ امکانی به قدر کافی ثابت نمی ماند که مورد شناسایی و دقت قرار گیرد….چیزی به منزله شناخت در معانی علمی و فلسفی پاسخگوی تاریکهای بیشمار هستی نیست …بویژه آنجا که انسان آغاز می شود!……….

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.